Største sortiment i Norden, lynraske leveranser og tusentalls fornøyde kunder. Hva er egentlig Witre Manutans hemmelighet? Vi tar opp saken med Alex Padovan på farten, mens han navigerer mellom de ulike forpliktelsene sine på Witre Manutan, en del av Manutan-konsernet.
Hei Alex Padovan, hvem er du og hva jobber du med hos Witre Manutan?
Jeg heter Alex Padovan og bor i Aligsås med min kone og de tre barna våre. Jeg er født i København, men flyttet hit på slutten av 90-tallet og har jobbet for selskapet i 25 år, i ulike roller. I dag jobber jeg som Nordic Operations Manager.
Ansvarsområdet mitt omfatter stegene fra kunden legger inn en bestilling til vi har levert varen, og sørge for at det kan skje så effektivt og kostnadseffektivt som mulig.
Hva er det som utmerker Witre Manutan sammenlignet med andre?
Det er blant annet de raske leveransene våre. Vi legger vekt på å ha de rette produktene, og sørger for å fylle på i en takt som tilsvarer den servicen vi ønsker å tilby kundene våre.
70 % av alle bestillinger som kommer inn, blir sendt samme dag, så for å kunne betjene kunden må vi ha det kundene etterspør på lager. Vi er en del av Manutan-konsernet, og det er en av styrkene våre. Det gjør at vi kan tilby et stort og bredt sortiment.
På lageret vårt i Mölndal har vi omtrent 5000 artikler som vi kan sende samme dag, noen som tilsvarer 80 % av omsetningen vår. De resterende 20 % kan vi sende fra sentrallager i Europa. Det kan virke langt borte, men logistikken vår gjør at vi likevel kan tilby veldig korte ledetider.
«Vi er en del av Manutan-konsernet, og det er en av styrkene våre. Det gjør at vi kan tilby et stort og bredt sortiment.»
I tillegg til lynraske leveranser, hva annet tilbyr dere som kundene kan spare tid på?
Vi har, i tillegg til nettbutikken vår, flere e-handelsløsninger.
Punch-Out er en dynamisk produktkatalog som oppdateres i sanntid. Der kan man logge seg inn i sin egen innkjøpsportal eller i nettbutikken vår for å gjennomføre innkjøpene sine. I den kan man blant annet se leveringsvilkårene og prisene sine.
Vi har også en e-katalog hvor vi integrerer en statisk katalog i kundens innkjøpssystem. Der kan man handle direkte fra oss via sin egen portal.
Vi har også e-fakturering, en helautomatisk flyt. Når kunden legger inn en bestilling, sendes det automatisk en e-faktura som matcher kundens innkjøpsordre til portalen deres. Det en helautomatisk flyt helt fra innkjøp til fakturering.
Dere har, i skrivende stund, nesten 1 650 anmeldelser på Trustpilot, hvorav 90% er 4 stjerner eller mer på en 5-stjerners skala. Imponerende! Hva gjør dere for å få så gode anmeldelser?
Vi leverer i tide, raskt og med høy kvalitet.
Av alle ordrene våre, uansett om produktet finnes på lager, så sendes 70 % samme dag som de bestilles, og vi har som regel 100 % leveringssikkerhet. Så bestillingen kommer frem til kunden innenfor den tiden som vi har bekreftet.
Ser man globalt, så når 95 % av alle leveranser kunden innenfor den tiden som vi bekrefter på nett. Påliteligheten, det vil si at vi leverer innenfor den tiden som vi har bekreftet, er bare den ene delen.
Den andre delen er å være raske. Vi kunne for eksempel ha lovet kunden 100 dagers leveringstid og dermed økt de 95 % til 100 % leveringssikkerhet, men da er det kanskje ikke så relevant for kunden lenger. Så det handler altså om både raskhet og å holde det vi lover.
Det er en balansegang å finne en god middelvei mellom å levere raskt og levere i tide, og det er noe vi jobber med til enhver tid.
Deretter har vi kvalitet. Det er ikke nok at man bare leverer raskt og i tide – kunden må også få riktig produkt og være fornøyd med det. Dette er de tre punktene vi jobber med for å øke kundetilfredsheten, og det gjennomsyrer hele organisasjonen.
Vi hører mye på kundene, både på ønskene og kravene deres. De tilbakemeldingene tar vi på største alvor. Vi mottar dem blant annet via Trustpilot og selvfølgelig via våre Key Account Managers. Vi gjennomfører også kundetilfredshetsundersøkelser hver måned, hvor vi aktivt kontakter kunder for å få tilbakemeldingene deres. Akkurat nå handler det mye om grønne transportløsninger og miljø.
«Vi hører mye på kundene, både på ønskene og kravene deres. De tilbakemeldingene tar vi på største alvor.»
Witre Manutan-konsernet har 27 datterselskaper i 17 land. Hva er fordelen med å ha så mange kolleger ute i Europa?
Raske ledetider fra lagrene i Europa er en stor fordel. Vi er selvfølgelig avhengig av kollegaene våre i Europa, så vi klarer å levere til kundene våre. Hvis noe skulle gå galt, har vi forumer hvor vi raskt kan identifisere hva som er galt og gjøre justeringer – uansett om det dreier seg om leverandører eller råvarer.
Siden vi er mange, er det enklere å finne en ny løsning til kunden ved behov. Det er en styrke at vi finnes i så mange land, og har et godt nettverk hvor vi kan diskutere og forbedre.
Kan du gi oss fem kjappe grunner til hvorfor du synes folk bør handle hos dere på Witre Manutan – hva er det dere er best på?
- Et stort og bredt sortiment, og at vi har effektiv tilgang til dette med relativt raske ledetider
- 70 % av alt som går ut fra lageret vårt i Skandinavia, når kunden neste dag, og vi optimerer hele tiden arbeidsflytene våre
- Nordens beste kundeservice, gå inn på Trustpilot og les
- Vi jobber veldig proaktivt med tilbakemeldinger fra kunder og tilpasser alt fra sortimentet til transportløsninger
- Vi tilbyr kundetilpassede e-handelsløsninger