Tidsgrensen for økten er i ferd med å gå ut på grunn av inaktivitet. Klikk på OK for å forlenge tiden i ytterligere 120 minutter.
- Blog - Se alle artikler
- Innkjøpsguide: De nye, miljøvennlige produktene til kontoret og lageret
- 10 essensielle kontormøbler og utstyr for en ergonomisk arbeidsplass
- Innkjøpsguide: Miljøvennlig emballasje fra Witre Manutan
- Innkjøpsguide: Valg av utstyr til arbeidsplassen din
- Viktig utstyr som forbedrer de ergonomiske forholdene på lageret
- 5 Steg mot en barekraftig arbeidsplass
- Kjøpsguide: Slik velger du hygiene- og rengjøringsprodukter
- 4 trinn til en bærekraftig avfallshåndtering
- Analysere kartlegg og planlegg
- Informere troverdig miljoarbeid
- Kjøpsguide: Hvordan velge den beste utendørs kildesorteringsbeholderen for bedriften din?
- Kjøpsguide: Hva slags oppbevaringsskap bør du kjøpe til kontoret?
- Kjøpsguide: Pakk, beskytt og send produktene dine med oppbevaringseskene våre i papp
- Kjøpsguide: Slik velger du kontormøbler hos Manutan
- Innkjøpsguide: Velg søppelsekkene dine med Manutan
- Innkjøpsguide: Velg arkivskapet ditt med Manutan
- Innkjøpsguide: Velg verkstedstolen din med Manutan
- Slik sparer kundene tid med Witre Manutan
- Hvordan er automatisert lagerstyring fremtiden for lagerstyring?
- Innkjøpsguide: De nye miljøvennlige produktene til kontor og lager
- Smart lager: Fremtiden for automatiserte logistikklagre
- Manutan-merket, det riktige valget for dine verktøy og industrielle forsyninger
- Innkjøpsguide: Velg stativene og lagerhyllene dine med Manutan
- Strengere krav til kildesortering av avfall. Er du forberedt?
- 3 tips for økonomisk og miljøvennlig arbeid med spillbeskyttelse
- Innkjøpsguide: Å velge den beste ergonomiske kontorstolen
- Hvordan kan du implementere effektiv avfallshåndtering i en bedrift?
- Innkjøpsguide: Velg det nye veiutstyret ditt med Witre Manutan
- 5 tips for organisering på jobben før du drar på ferie
- Waste management in companies
- Corporate social responsibility
- The challenges of packaging
- Long tail spend: 6 levers to optimise your strategy
- Long tail spend : rationalise your supplier portfolio
- The transformation of the warehouse and its operations
- Workshop furniture the guide to equipping your workshop well
4 trinn til bærekraftig avfallshåndtering.
Skulle du ønske at det fantes en komplett løsning for avfallshåndteringen i din bedrift?
Det ville utvilsomt vært enkelt, praktisk og komfortabelt! Dessverre finnes det ingen komplett løsning til bruk i alle bedrifter. Man må i stedet se på seriøst miljøarbeid som en kontinuerlig prosess med optimaliserte rutiner tilpasset de aktuelle forutsetningene som finnes i den enkelte bedrift. Vi anbefaler våre kunder å sette av nok tid samt å organisere arbeidet etter følgende fire trinn: Analysere, Implementere, Informere og Kvantifisere.
1. Analysere
Den første oppgaven blir å identifisere og studere avfallet som genereres i virksomheten. Forutsetningene varierer selvsagt, og det er naturlig med forskjellig fokus på f.eks. et kontor og en produksjonsavdeling. Man bør imidlertid alltid betrakte det som et feltarbeid der det kreves observasjon og kartlegging av både materialer og personell.
Se spesielt på:
- Hvilke råmaterialer benyttes
- Hvilke aktiviteter skaper avfall
- Avfallet i detalj: (volum, vekt, type avfall, kvalitet på restprodukter osv.)
- Personalflyten (hvor mange ansatte, hvordan de beveger og forflytter seg samt behovet for tilgjengelighet og ergonomi)
- Rommene (størrelse, tilgjengelighet, miljø)
- Hvor mye det haster med å behandle avfallet (arbeidsmiljø, helse, økonomi)
- Kostnadene som i dag kan relateres til håndteringen av restprodukter og avfall samt den potensielle besparelsen som en optimal flyt kan gi.
2. Implementere
Ut fra analysen og kartleggingen i trinn 1 kan dere nå vurdere ulike alternativer og utarbeide konkrete løsninger for hver avdeling, arbeidsoppgave og avfallstype basert på arbeidsmiljø, personalbehov samt gjeldende krav og regelverk.
Dette arbeidet kan føre til:
- Kravspesifikasjon og supplerende innkjøpsliste for avfallshåndteringsprodukter
- Fastsettelse av optimale steder og plasseringer for avfallshåndtering
- Organisering av avfallsflyt og kildesortering
- Avtale med eksterne parter om henting og behandling av restprodukter og avfall
- Installering av prosessutstyr som f.eks. avfallskomprimatorer, makuleringsmaskiner, rullebånd eller annet utstyr tilpasset virksomhetsspesifikke materialer og prosesser.
3. Informere
Velinformerte og motiverte medarbeidere er helt avgjørende for en vellykket endringsprosess! Dette gjelder for hele organisasjonen, fra bedriftsledelse til servicepersonell. For å få alle medarbeidere med på reisen mot bærekraftig avfallshåndtering kreves engasjement og støtte fra ledelsen slik at bedriftskulturen kan endres med nye rutiner og incentiver.
Skap forståelse, engasjement og legitimitet ved å kontinuerlig lære opp medarbeidere og informere om tankene bak hver endring. Et aktivt miljøarbeid kan da få gjennomsyre virksomheten, og gevinstene av det pågående arbeidet blir tydeligere.
4. Kvantifisere
For å oppnå en varig endring av avfallshåndteringen i bedriften bør man få på plass et system for kontinuerlig måling og analyse av nøkkelfaktorer i den daglige driften. Dette bør gjøres gjennom kvantitative data, f.eks. automatisk måling av avfallsvolumer, men også gjennom innsamling av synspunkter og forslag fra medarbeiderne.
Sørg for å planlegge hvordan denne informasjonen skal benyttes på beste mulige måte for å sette inn korrigerende tiltak, slik som endrede rutiner eller kommunikasjon med ansatte. Her kan det være hensiktsmessig å arbeide med den overordnede 4-trinnsmodellen for derved å sørge for at avfallshåndteringen alltid er aktuell og en del av bedriftens kontinuerlige utvikling.