Arbeidsstasjonen har betydelig påvirkning på trivselen og livskvaliteten på jobb. Et dårlig miljø påvirker den fysiske og psykiske helsen til de ansatte, i tillegg til hvor effektiv bedriften er. Bedrifter bør derfor investere i ergonomiske kontormøbler og sørge for at de ansattes sikkerhet og tilfredshet er ivaretatt. Her en noen viktige tips for å velge riktige møbler og utstyr til arbeidsplassen din.
Hvorfor er en ergonomisk arbeidsplass så viktig?
En ansatt sitter i gjennomsnitt ved skrivebordet sitt i mer enn 7,5 timer pr. dag, noe som fører til fysisk påvirkning på kroppen. Alt fra lettere, akutte smerter til muskel- og skjelettlidelser. Blant dem som lider av arbeidsrelaterte helseplager, sier 60 % at muskel- og skjelettlidelser er de mest alvorlige plagene. Derfor er utformingen av arbeidsplassene et viktig forebyggende virkemiddel som i betydelig grad forbedrer trivselen til de ansatte.
"Ergonomisk utstyr for å forhindre fysiske helseplager På mellomlang sikt kan det å jobbe på en datamaskin føre til smerter i håndledd og armer. Slike smerter bør tas på alvor da de kan være en tidlig indikasjon på muskel- og skjelettsykdommer.
"I den tredje European Survey of Enterprises on New and Emerging Risks (ESENER) nevnte 65 % av de deltagende bedriftene repetitive bevegelser av hender og armer som de viktigste risikofaktorene for starten på muskel- og skjelettsykdommer.
Fraværet som følge av dette fører til nedgang i produktivitet. Atmosfæren kan bli anspent, og kvaliteten på de sosiale relasjonene kan bli dårligere. Dette skader bedriftens rykte, noe som fører til uro både i ledelsen og i organisasjonen forøvrig.
Kontorutstyr kan føre til ekte fordeler for de ansatte når det kommer til komfort, konsentrasjonsevne og reduksjon av tretthet.
"Utformingen av arbeidsplassen for å forebygge psykiske problemer En arbeidsplass som ikke er optimalt utformet kan også føre til psykososiale problemer. Fysiske og psykiske helseproblemer er faktisk nært knyttet til hverandre. Forebygging av psykiske helseproblemer i bedrifter innebærer derfor også utforming av et sunt arbeidsmiljø. Både støy og mangel på lys og/eller oppbevaring kan føre til stressrelatert ubehag på arbeidsplassen. Dette er ikke bare en subjektiv oppfatning: En av to europeiske arbeidere sier at de er stresset på jobb.
"Utstyr til en ergonomisk arbeidsplass
Utformingen av et kontor med ergonomiske møbler og utstyr er et viktig verktøy for å motivere de ansatte. Når utstyret skal velges er det noen kriterier og prosedyrer som bør tas i betraktning.
Valg av riktige kontormøbler til arbeidsplassen din
Når man jobber på et kontor, er særlig nakken, ryggen og leddene utsatt. For å redusere belastningen på disse sensitive områdene må kontorets utforming innfri spesifikke krav.
Hvilke kriterier bør tas i betraktning når du velger produkter og tilbehør?
Mange arbeidsoppgaver innen servicesektoren innebærer sittende arbeid. Arbeiderne tilbringer en god del til sittende på en kontorstol foran en dataskjerm. Utstyret på arbeidsplassen bør velges ut i fra de ansattes individuelle og spesifikke behov. Utstyret må være ergonomisk og justerbart i henhold til følgende kriterier:
- Kroppsformen til den ansatte (høyde, vekt etc.)
- Helsen til den ansatte (kjente medisinske problemer)
- Alderen til den ansatte
- Hva slags type utstyr den ansatte foretrekker
En god holding mens man jobber er essensielt for å forhindre tretthet og spenninger. Når det kommer til hodet, så bør skjermens høyde være 2 til 3 centimeter under øyehøyde for å reduserer eksponering av kunstig lys samtidig som nakken ikke utsettes for unødig strekk og spenning. Føttene bør stå være plantet på gulvet og knærne bør være litt høyere plassert enn rumpa.
Prosedyrer man bør ha for på kontoret for å sørge for god helse og sikkerhet
Grunnregelen for en ergonomisk tilnærming er å la kroppen få så mye bevegelsesfrihet som mulig, for å møte de fysiske behovene den har. Selv ved kontorarbeid er det viktig å variere arbeidsposisjonen i løpet av dagen eller reise seg opp og bevege seg med jevne mellomrom.
Regelmessig trening er også en løsning som bør vurderes, da det bidrar til å opprettholde god holdning og dermed forebygger smerter.
For å forhindre ulykker på arbeidsplassen er det også viktig at de ansatte følger sikkerhetsreglene. Sist men ikke minst, er det lurt å ta pauser og strekke seg før man gjenopptar stillesittende aktiviteter.
Noen produkter og tilbehør for utformingen av en ergonomisk arbeidsplass
For å forhindre stress og smerter i løpet av dagen, er det viktig å velge ergonomiske produkter som utstyr til monitorer/skjermer og praktiske tilbehør. Det er avgjørende å gå til anskaffelse av en passende arbeidsstasjon/arbeidsplass, uansett om det er til kontoret eller verkstedet.
Valg av skrivebord og stol
En kontorstol bør velges i henhold til den ansattes profil. Stolen bør la den han/hun sitte oppreist, med knærne noe høyere enn rumpa.
Dersom kroppstypen deres ikke gjør det mulig å sitte i denne stillingen, bør han/hun ansatte bruke en fotstøtte for å redusere belastningen på korsryggen og knærne. Dette forhindrer også en dårlig, fremoverlent holding, som fører til mye belastning på ryggen og korsryggen.
For å oppmuntre til bevegelse uten å forhindre arbeidet, er en bevegelig plate under skjermen en god løsning. Denne gjør det også lettere å samarbeide med andre ved å forhindre at man må vri og vende på seg. Et skjerm-stativ montert i hjørnet vil derimot gi en behagelig høyde på skjermen.
Ergonomiske stoler reduserer ryggproblemer og finnes i mange ulike former og størrelser. Det finnes sitte-stå modeller, som gir den ansatte større bevegelsesfrihet. Dette er spesielt gunstig på verkstedet. Knestoler gir deg muligheten til å lene deg framover for å redusere belastningen på korsryggen.
Når det gjelder skrivebordet, er det anbefalt å velge en modell som kan justeres i høyden så langt det er mulig.
Ergonomiske tilbehør
En mengde tilbehør gjør det mulig å justere skjermen til en ideell posisjon ved å bruke et fast eller et roterbart stativ. Høyden på stolen er også en viktig faktor for å forebygge smerte. Derfor er dette nye utstyret designet for å tilpasse seg de fysiologiske behovene til enkeltpersoner bedre, og redusere belastningen på utsatte områder. Dette inkluderer blant annet håndleddstøtter. Disse har en bevist effekt når det gjelder å forebygge karpaltunnelsyndrom. En annen viktig innovasjon er den ergonomiske musen. Det vertikale designet lar håndleddet ligge i en mer naturlig posisjon og gir god komfort.
Riktig utstyr for å sørge for alles sikkerhet på verkstedet
På lageret eller verkstedet, blir helsen og sikkerheten til de ansatte satt på prøve. Tungt, fysisk arbeid og et stresset arbeidsmiljø krever at arbeidsstasjonene er utstyrt med ergonomiske produkter.
For å forebygge muskel- og skjelettlidelser og andre belastende, arbeidsrelaterte lidelser, bør det anskaffes best mulig stoler. Sitte-stå stoler som kan justeres i høyden er ideelle til dette. Ansatte som jobber i produksjonen store deler av tiden kan bruke en anti-tretthetsmatte. Sist ,men ikke minst kan ansatte som utfører oppgaver med tunge produkter ha behov for jekketraller, gaffeltrucker og elektriske jekketraller.
Utforming av arbeidsplassen
Arbeidsstilling og ergonomiske møbler spiller en viktig rolle når det kommer til tretthet hos de ansatte, men det er også andre faktorer som bør tas i betraktning. Vær spesielt oppmerksom på akustikken på kontor og lagerrom da dette spiller en svært viktig rolle i stressforebygging.
Gode planløsninger
Planløsningen på arbeidsplassen påvirker i stor grad trivselen til de ansatte. Det finnes en rekke løsninger som kan forbedre komforten og ergonomien til arbeidsplassene: For eksempel å installere et monitor-stativ med integrerte skuffer, ta i bruk passende oppbevaringsmøbler eller planlegge arbeidsplassene slik at de ansatte opplever mer skjerming.
Ergonomer anbefaler også å plassere dokumentskap eller oppbevaringsområder litt unna skrivebordene for å oppmuntre bevegelse. Når det gjelder ergonomi, er det ofte de små tingene som gjør den store forskjellen og sørger for at alles liv på arbeidsplassen blir mer behagelig både for kropp og sinn.
Lag et godt fysisk arbeidsmiljø
Trivsel på jobb må også ta hensyn til akustikk, belysning og interiør. Støyforurensning fører til stress, men også tretthet, som er skadelig for alles produktivitet: Det lønner seg fort å sørge for gode løsninger.
På verkstedet kan de ansatte for eksempel bruke øreklokker. Naturlig lys er også viktig, da det har positiv påvirkning på både motivasjon og konsentrasjonen. Lys fungerer som et naturlig antidepressivum og motvirker tretthet.
Luftkvalitet er en av de viktigste faktorene for trivsel på jobb, så det er en god ide å utstyre lokalene med planter som fjerner forurensning.
Til slutt er det viktig å la ansatte ta eierskap over arbeidsplassen sin, noe som er en god måte å øke engasjementet deres på. I et mer personlig miljø føler de ansatte seg mer hjemme.
Bedrifter har nye utfordringer når det gjelder trivsel på arbeidsplassen. Hvordan man forebygger fysiske og psykiske helseproblemer er et tema mange snakker om og er opptatt av. Et sunt arbeidsmiljø og riktig utstyr er avgjørende for å redusere psykososiale risikoer som er svekker både bedrifter og ansatte.
For å finne mer informasjon om utstyr til arbeidsplassene, kan se nærmere på innkjøpsguiden vår som tar for seg nye, miljøvennlige kontor- og lagerprodukter.