Enten det er for å redusere mengden avfall, beskytte miljøet og oppføre seg ansvarlig, for å overholde lover og forskrifter eller for å forbedre økonomisk ytelse – avfallshåndtering er essensielt for bedrifter. Men hvordan etablerer og sikrer du god avfallshåndtering i en bedrift?
Til kategorien
Avfallshåndtering i bedrifter: hva er de gjeldende forskriftene?
I henhold til Europaparlaments- og rådsdirektiv direktiv 2008/98/EC vedtatt den 19. november 2008 regnes «enhver substans eller gjenstand som innehaveren kaster eller har til hensikt eller er pålagt å kaste» som avfall.Denne lovgivningen klassifiserer avfall i henhold til et hierarki (forebygging, gjenbruk, resirkulering, gjenvinning for andre formål, avfallshåndtering) som gir et grunnlag som bedrifter kan bygge sin policy for avfallshåndtering på.
De må derfor forplikte seg til å håndtere avfallet sitt «uten at det fører til risiko for vann, luft, jord, planter eller dyr, uten å forårsake plage gjennom støy eller lukt, og uten å negativt påvirke landskapet eller steder av spesiell interesse». Det inkluderer alle sektorer (restauranter, private kontorer, byggeplasser, offentlige institusjoner, butikker etc.)
I henhold til direktivet er bedrifter også pålagt å «behandle avfallet selv eller få en offentlig godkjent tjenesteleverandør til å håndtere det». Det er også bedriftens ansvar å sortere avfallet de produserer i henhold til type.
Materialene bør behandlet i et passende system og sporing av sendingene bør dokumenteres, enten de gjennomfører denne prosessen selv eller delegerer oppgaven til en tjenesteleverandør.
Disse tiltakene gjelder både avfall fra de ansattes aktivitet samt avfall som genereres i bedriftens lokaler under produksjon.
Hvordan bør avfallshåndtering organiseres i bedrifter?
Avfallsovervåkingskjeden består av to ledd: intern og ekstern håndtering.
5 skritt for effektiv avfallshåndtering
Å implementere en optimal tilnærming til avfallshåndtering i en bedrift kan oppnås ved hjelp av 5 faser.
1 – Evaluere situasjonen
Når man vurderer situasjonen bør det stilles flere spørsmål angående avfallet som genereres av bedriften:
- Hvor mye avfall produseres?
- Hva slags type avfall er det snakk om?
- Kan det resirkuleres? Gjenbrukes? Er det farlig?
- Kan det reduseres?
Clarisse Chang, Senior CSR-analytiker hos EcoVadis[1], forklarer: «Det kan være nyttig å sammenligne seg med andre selskaper innen samme sektor for å identifisere de relative resultatene og avgrense målene.»
Når situasjonen er analysert kan policy for avfallshåndtering iverksettes.
2 – Etablere en strategi for avfallshåndtering
Denne handlingsplanen består av flere kategorier som bør ta opp følgende problemstillinger:
- Hvilket avfall kan gjenvinnes, resirkuleres, reduseres og kastes?
- Kan det bli en del av en gjenvinningsprosess for å skape nye produkter?
- Kan det endres for å generere en energikilde?
- Hvordan kan det håndteres internt og eksternt?
- Hvilket selskap bør benyttes til avhenting?
- Hvor bør resirkuleringscontainerne plasseres for å gjøre det enklest mulig å bruke dem?
- Hvordan bør aksjeholdere informeres for at alle skal føle seg involvert og ivaretatt?
Husk at det beste avfallet er det avfallet vi ikke produserer. Bedrifter må tenke ut en strategi som lar dem begrense påvirkningen deres så mye som mulig.
3 – Velge rett tjenesteleverandør
En ekstern tjenesteleverandør kan, avhengig av bedriftens behov, være det beste alternativet. For å velge rett må dere stille deres selv noen få spørsmål, inkludert:
- Må denne tjenesteleverandøren kun tilby materialet som trengs for å kildesortere? Om svaret er ja, vil avhentingen håndteres av en annen tredjepart eller av et rengjøringsfirma.
- Må de hente avfallet når det er overført til sentraliserte avfallsbeholdere?
- Er de direkte involvert i avhentingen av avfallet i kildesorteringsbeholderne?
4 – Kontrollere kostnader
Kostnadene rundt avfallshåndtering er ikke kun knyttet til prisen til den eksterne tjenesteleverandøren. Det må også iberegnes:
- innkjøp eller leie av utstyr til oppbevaring
- hvor ofte avfallet avhentes
- avfallshåndteringsmetoder etc.
5 – Implementere avfallshåndtering
Behovene er identifisert, tjenesteleverandøren er valg og budsjettet er satt opp ... Nå er det på tide å komme i gang! Men, når policyen for avfallshåndteringen er etablert og kontrakten med den valgte tjenesteleverandøren er signert, må informasjonen fortsatt formidles tydelig i bedriften.
God avfallshåndtering i bedrifter: et felles engasjement
For å sikre at strategien følges må alle forstå de ulike delene av strategien for avfallshåndtering innen bedriften. Dette innebærer opplæring av de ansatte.
Det er mange tiltak som kan gjøres for å oppnå dette. Ved å følge eksemplet med CapGemini kan bevisstheten økes gjennom:
- kommunikasjon via e-post
- tydelig informasjon på kildesorteringsbeholdere;
- kurs
- morsomme aktiviteter for å motivere de ansatte til å delta;
- utarbeiding av en spesialguide, «Hvordan sorterer jeg avfallet mitt på arbeidsplassen”.
Et uavhengig, eksternt perspektiv, for eksempel EcoVadis-rangering, kan bidra til å spre budskapet internt, forklarer Clarisse Chang:
“Siden denne rangeringen er ekstern gir den et naturlig perspektiv, som er nyttig når det kommer til intern kommunikasjon og for å mobilisere de ansatte rundt prosessen med avfallsreduksjon.»
Forholdet mellom innkjøper og leverandør beveger seg mot et felles engasjement
Innkjøpsansvarlig må sørge for at leverandører overholder miljøstandarder. Disse to partene bør samarbeide for å foreslå progressive forbedringer til fordel for miljøet.
Avfallshåndtering i bedrifter en er god sirkel, forklarer Clarisse Chang:
“Du har rett til å be leverandørene dine om å gjøre det samme, ettersom deres [EcoVadis] rangering påvirker din bedrifts rangering, samt rangeringene til bedriftens kunder. […] Avfallshåndtering er derfor synergistisk, og skaper en god syklus mellom bedrifter.»
Dersom en bedrift bestemmer seg for å få bærekraftytelsen vurdert, vil blant annet anskaffelsene rangeres. Bedriften må derfor, dersom det ikke allerede er tilfellet, prioritere ansvarlige leverandører ettersom deres økologiske innvirkning uunngåelig påvirker bedriften.
Det er virkelig et samarbeid mellom innkjøpere og leverandører. Det som før var en enkel transaksjon er nå en laginnsats, og alle de involverte spiller en viktig rolle. Spørsmål og utfordringer dukker opp, og løsninger genererer nye ideer: Hvilke materialer skal velges? Er det muligheter for energigjenvinning? etc.
Som ordtaket sier, «Vi går fortere alene. Men sammen når vi lenger»”.
Last ned vår whitepaper: «Innkjøp og CSR-policy» for å utvikle en ansvarlig policy for anskaffelser”.
[1] Global CSR og bærekraftvurderings- og vurderingsplattform for bedrifter