Tidsgrensen for økten er i ferd med å gå ut på grunn av inaktivitet. Klikk på OK for å forlenge tiden i ytterligere 120 minutter.
- Blog - Se alle artikler
- Innkjøpsguide: De nye, miljøvennlige produktene til kontoret og lageret
- 10 essensielle kontormøbler og utstyr for en ergonomisk arbeidsplass
- Innkjøpsguide: Miljøvennlig emballasje fra Witre Manutan
- Innkjøpsguide: Valg av utstyr til arbeidsplassen din
- Viktig utstyr som forbedrer de ergonomiske forholdene på lageret
- 5 Steg mot en barekraftig arbeidsplass
- Kjøpsguide: Slik velger du hygiene- og rengjøringsprodukter
- 4 trinn til en bærekraftig avfallshåndtering
- Analysere kartlegg og planlegg
- Informere troverdig miljoarbeid
- Kjøpsguide: Hvordan velge den beste utendørs kildesorteringsbeholderen for bedriften din?
- Kjøpsguide: Hva slags oppbevaringsskap bør du kjøpe til kontoret?
- Kjøpsguide: Pakk, beskytt og send produktene dine med oppbevaringseskene våre i papp
- Kjøpsguide: Slik velger du kontormøbler hos Manutan
- Innkjøpsguide: Velg søppelsekkene dine med Manutan
- Innkjøpsguide: Velg arkivskapet ditt med Manutan
- Innkjøpsguide: Velg verkstedstolen din med Manutan
- Slik sparer kundene tid med Witre Manutan
- Hvordan er automatisert lagerstyring fremtiden for lagerstyring?
- Innkjøpsguide: De nye miljøvennlige produktene til kontor og lager
- Smart lager: Fremtiden for automatiserte logistikklagre
- Manutan-merket, det riktige valget for dine verktøy og industrielle forsyninger
- Innkjøpsguide: Velg stativene og lagerhyllene dine med Manutan
- Strengere krav til kildesortering av avfall. Er du forberedt?
- 3 tips for økonomisk og miljøvennlig arbeid med spillbeskyttelse
- Innkjøpsguide: Å velge den beste ergonomiske kontorstolen
- Hvordan kan du implementere effektiv avfallshåndtering i en bedrift?
- Innkjøpsguide: Velg det nye veiutstyret ditt med Witre Manutan
- 5 tips for organisering på jobben før du drar på ferie
- Waste management in companies
- Corporate social responsibility
- The challenges of packaging
- Long tail spend: 6 levers to optimise your strategy
- Long tail spend : rationalise your supplier portfolio
- The transformation of the warehouse and its operations
- Workshop furniture the guide to equipping your workshop well
En artikkelserie om bærekraftig avfallshåndtering
#1 Analysere
Kartlegg og planlegg – grunnlaget for en bærekraftig løsning for avfallshåndtering
“All you need is the plan, the road map, and the courage to press on to your destination”
- Earl Nightingale
“If you don’t know where you are, a map won´t help”
- Watts S Humphrey
For å nå målet ditt trenger du både kart og kompass, og du må vite hvor du befinner deg når du starter på reisen! Et avfallshåndteringsprosjekt kan defineres på samme måte: Hvis du vi oppnå lønnsom og bærekraftig avfallshåndtering, kreves et omfattende grunnarbeid i form av kartlegging og analyse av dagens situasjon kombinert med planlegging, definering av mål og en langsiktig visjon for fremtiden.
Begynn med å skaffe deg en grundig oversikt over virksomhetens avfall og hvordan dere håndterer dette i dag. Forutsetningene varierer selvsagt, og det er naturlig med forskjellig fokus på f.eks. et kontor og en produksjonsavdeling. Man bør imidlertid alltid betrakte det som et feltarbeid der det kreves observasjon og kartlegging av både materialer og personell.
Start med å hente inn eksisterende data, som for eksempel kvalitetsrapporter fra ekstern gjenvinningspartner samt fakturaer knyttet til avfallshåndtering. Det anbefales også en plukkanalyse for å vurdere dagens kildesortering og finne ut om flere forskjellige restprodukter og materialer bør sorteres. Dette for å minimere kostnader og samtidig forenkle håndteringen. Det er også verdt å arbeide med observasjoner, stikkprøver og medarbeiderundersøkelser for å evaluere personalets rutiner, bevegelsesmønstre, ønsker, ideer og opplevelser. De eksisterende avfallshåndteringsproduktenes funksjonalitet og mangler må også kartlegges sammen med logistiske muligheter og begrensninger ved virksomhetens lokaler.
Dette arbeidet bør resultere i et tydelig helhetsbilde som gir svar på for eksempel dette:
- Hvilke råmaterialer benyttes
- Hvilke aktiviteter skaper avfall
- Avfallet i detalj: (volum, vekt, type avfall, kvalitet på restprodukter osv.)
- Personalflyten (hvor mange ansatte, hvordan de beveger og forflytter seg samt behovet for tilgjengelighet og ergonomi)
- Medarbeidernes ønsker, ideer og bekymringer samt kunnskapsnivå og engasjement for temaet.
- Rommene (størrelse, tilgjengelighet, miljø)
- Hvor mye det haster med å behandle avfallet (arbeidsmiljø, helse, økonomi)
- Kostnadene som i dag kan relateres til håndteringen av restprodukter og avfall samt den potensielle besparelsen som en optimal flyt kan gi.
Når denne situasjonsanalysen er gjennomført, danner den grunnlaget for neste del i analysefasen: Definer tydelige og konkrete mål for hva virksomheten ønsker å oppnå med avfallshåndteringen samt en plan for hvordan dere skal komme dit. Dette skaper motivasjon og danner et godt grunnlag for et vellykket resultat.
Et tips er å ta utgangspunkt i avfallspyramiden i denne prosessen. Det er en modell som er utviklet for å sikre optimal prioritering av målene dine. Formålet er å tydeliggjøre behovet for tiltak så tidlig i kjeden som mulig, slik at man kan oppnå maksimal miljønytte og lønnsomhet.
Avfallsminimering (A) – generer så lite avfall som mulig! Se på hva hele organisasjonen kan gjøre for å redusere materialforbruket sitt, fra matrester til emballasje og kjemikalier. Sett tydelige mål for den forventede reduksjonen, og planlegg for endringer i arbeidsrutiner, personalinsentiver og intern kommunikasjon.
Gjenbruk (B) – definer hvilke restprodukter som kan gjenbrukes. Først og fremst i egen virksomhet, men alternativt hos ekstern aktør. Kanskje finnes det til og med restprodukter som anses som avfall i dag, men som potensielt kan generere inntekter? Sett tydelige mål for hvor mye av avfallet som skal resirkuleres, hvilken logistikk og hvilke produkter du trenger til foredling og logistikk samt hvilken besparelse det forventes at dette genererer for virksomheten din.
Gjenbruk (C) – avfallet som ikke kan gjenbrukes, bør gjenvinnes i så stor grad som mulig. Det er bra for både miljøet og lommeboken! En effektiv og godt planlagt kildesortering sparer mye penger i både faktiske kostnader og i form av logistikkgevinster. Det bør settes mål for både kostnadsbesparelse, brukeropplevelse, personal- og materiallogistikk samt ergonomiforbedringer.
Energiutvinning (D) och deponering (E) og – definer tydelige mål og rutiner for å minimere avfallet som til syvende og sist sendes til forbrenning og deponering.
Denne analysefasen, der kartlegging er gjennomført sammen med tydelige mål og implementeringsplan, danner grunnlaget for en vellykket implementeringsprosess! Da skal alle delene kombineres til en velfungerende helhet med riktige produkter på riktig sted, til riktig pris og til slutt også gi riktig resultat!